Dintr-o privire
aprilie 4 - aprilie 25, 2024
Ecaterina Vrana, Desen, cerneală și ruj pe hârtie, 29x40 cm, 2016
Hortensia Mi Kafchin, Cyborg (Study), acrilic, 42x60 cm, 2014
Ion Bârlădeanu, Pe gânduri, colaj pe carton, 16.5x34 cm
Marian Zidaru, Cer și Cer, cer, cer, bronz, 9x10x9 cm, 1993
Mircea Cantor, The Milky Way (Calea Lactee), tuș pe hârtie de bambus, 15x21 cm, 22.03.2013
Milița Petrașcu, Setea (proiect), bronz și marmură, 22x14x11 (28,5 cm cu soclu)
Ion Bârlădeanu, Monștrii sacri, colaj pe carton, 10x20.5 cm, 2017
Constantin Brâncuși, Coloana Infinitului, Scaun Masa Tăcerii, Poarta Săru tului, schițe pe o fotografie din Egipt de Aziz Eloui Bey & Lee Miller, 5.9x8.5 cm, cca. 1937-1938
Geta Brătescu, Jocul formelor, colaj, creion și tuș pe hârtie, 38x33.5 cm, 2017
Botond Reszegh, Horses no. 10, cerneală pe hârtie, 50x35 cm, 2022
Hortensia Mi Kafchin, Alegoria colecționarului, tuș pe carton, 60.5x20.5 cm, 60.5x20.5 cm, 69x20 cm, 2012
Roman Tolici, New Hope, ulei pe pânză, 120x140 cm, 2024
Anca Mureșan, Untitled, acrilic pe carton, 80x95 cm, 2009
Ecaterina Vrana, Braia, ulei pe pânză, 80x100 cm, 2008
Paul Neagu, Hyphen, ulei pe lenm, 39x84x2 cm
Dan Hatmanu, De-a v-ați ascunselea, ulei pe carton, 41x30 cm
Constantin Flondor, Pâine, ulei pe pânză, 70x50 cm, 2004
Ion Grigorescu, Turnul viei, tempera și ulei pe lemn, 67.5x37.5 cm, 1989
Georgeta Năpăruș, Costum, ulei pe pânză, 75x55 cm, 1983
Hortensia Mi Kafchin, Dream about a past future, marker roz pe hârtie, 49x69 cm, 2013
Horia Damian, Galaxy, tehnică mixtă, guașă, pastel și tempera pe hârtie, 70x100, 1976
Horia Damian, La collone bleu, ulei pe pânză, 70x100 cm, 1985
Horia Damian, Cité, ulei pe pânză, 50x70 cm, 1984
Ecaterina Vrana, Clătite cu dulceață de trandafiri, ulei pe pânză, 99x 70 cm, 2012
Natalia Dumitrescu, Tarot, ulei pe pânză, 65x55 cm
Horia Bernea, Coloană, tehnică mixtă pe hârtie, 32x23.5 cm, 1996
Horia Bernea, Hrană, ulei pe pânză, 81x102 cm, 1980
Margareta Sterian, Visul unei nopți de vară, ulei pe carton, 29x20 cm
Mircea Cantor, România, țara albinelor, Cerneală pe hârtie, 19.5x26cm
Dan Perjovschi, Spuma zilelor, tuș pe hârtie, 11x20.5 cm, 1985
Ioana Bătrânu, Fabulă, ulei pe pânză, 35x40 cm, 1994
Florin Mitroi, Ioana, tuș pe hârtie, 40x28 cm, 1998
Ecaterina Vrana, Desen, tuș și creion colorat pe hârtie, 42x30 cm, 1997
Ion Bârlădeanu, Spirit liber, colaj pe carton, 16x33 cm, 2011
Corneliu Baba, Pereche, Ceracolor, 18x19 cm
Ștefan Câlția, Gânduri despre noi (1), cerneală pe hârtie, serigrafie, 29.5x21 cm, 1983
Corneliu Baba, Femeie cosând, tehnică mixtă, 23.5x17.5 cm
Roman Cotosman, Studiu de lumină, monotipie pe hârtie lipită pe carton, 27x38 cm
Lucrări din colecția Marianei Florescu

La un prim contact, colecția Marianei Florescu poate părea copleșitoare prin anvergură, reunind un număr impresionant de lucrări datate pe întreg parcursul ultimului secol. Selecția prezentată la The H Gallery cuprinde doar o mică parte din acest mare întreg: picturi, desene, sculpturi, fotografii, gravuri, schițe și colaje a 26 de artiști, pe cât de reprezentativi, pe atât de diferiți. Se poate spune că expoziția “Dintr-o privire” vizează materializarea unui ecou al actului de a colecționa în sine, urmărind să aducă în prim-plan un rezumat vizual al amestecului și acumulării, prin asumarea efectului de palimpsest pe care colecțiile tind să îl capete oricum prin expunere, fie ea selectivă sau integrală. Adaosul repetat, bruștele tranziții stilistice și discrepantele suprapuneri cronologice devin, acum, vizibile. Faptul că lucrările unor artiști precum Horia Damian, Corneliu Baba, Ștefan Câlția, Ion Grigorescu, Ion Bârlădeanu, Dan Perjovschi, Botond Reszegh, Ioana Bătrânu, Roman Tolici, Marian Zidaru, Mircea Cantor, Florin Mitroi, Hortensia Mi Kafchin, Horia Bernea, Constantin Flondor, Ecaterina Vrana, Dan Hatmanu, Georgeta Năpăruș, Roman Cotoșman, Geta Brătescu, Paul Neagu, Margareta Sterian, Natalia Dumitrescu, Milița Petrașcu, Anca Mureșan, și Constantin Brâncuși sunt
toate aduse într-un spațiu nu mai mare de 100 m2 forțează în mod intenționat o aglomerare. Rezultatul este un canon dereglat, unde fiecare imagine își cântă mesajul unic provenit din propriul plan temporal. În disonanța astfel formată se deosebește unicul punct de intersecție valid și articulabil – colecția ca atare.

Mai multe detalii despre aceasta aflăm chiar de la sursă, din următorul mini-interviu cu Mariana Florescu:

Prima întrebare, pe care probabil că o primești destul de des, are legătură cu activitatea pe care o desfășori în calitate de colecționar. De unde a pornit această pasiune?

M.F.: Pasiunea de colecționar s-a dezvoltat treptat și continuă să o facă. De exemplu, o lucrare a lui Roman Tolici din prezenta expoziție “New Hope” abia are uscată vopseaua, fiind finalizată în urmă cu câteva săptămâni. Sper din toată inima ca fetița mea, Daria în vârstă de 10 ani, care are șansa să crească înconjurată de artă, să conserve, să protejeze și să dezvolte mai departe această colecție pe nișele atractive.să dezvolte mai departe această colecție pe nișele atractive. Pasiunea a început prin colecționarea de timbre filatelice pe tema artei în vremea comunistă, în copilăria mea. A fost prima dată când am văzut reproduceri după peisajele lui Andreescu, portretele de copii ale lui Tonitza, florile lui Luchian si mulți alți artiști care au scris istorie în artă. Mai târziu, în viața de adult, când am avut posibilitatea să le văd în muzee, am rămas înmărmurită în fața multor lucrări
reproduse pe timbre sau în albume de artă: e o întâlnire pe care o așteptam de multă vreme.

În momentul actual, câte opere de artă cuprinde colecția?

M.F.: Colecția de artă contemporană numără peste 300 de lucrări, fiind formată din picturi, lucrări de grafică, de sculptură, colaje, fotografii. Decupajul din expoziția “Dintr-o privire” de la The H Gallery este o selecție reprezentativă pentru întreaga mea colecție de artă.

Prin urmare, este vorba de o colecție foarte densă, aflată în plină extindere. Există o strategie punctuală pe care o aplici în momentul achizițiilor, sau este vorba mai mult de o intuiție personală?

M.F.: La început, selecția o făceam mai mult intuitiv, având grijă să fie opere reprezentative ale artiștilor care mă atrăgeau. Cu timpul, am înțeles că trebuie să ai și o strategie de coagulare în jurul unor artiști. O prea mare diversificare este și foarte dificil de gestionat.

După cum reiese și din titlu, nucleul expoziției “Damian și alte iubiri” din cadrul Bienalei Albastre – Bienala Internațională de Artă Vizuală, Brașov, 2023 – a fost format de lucrările lui Horia Damian, un artist care ocupă o poziție privilegiată în cadrul colecției tale. Cum ai dezvoltat acest atașament?

M.F.: Consider că Horia Damian este un artist uriaș. Sigur că el a plecat din România foarte devreme, având un talent artistic precoce fantastic, ajunge la Paris unde lucrează și trăiește pentru tot restul vieții. Pe măsură ce am început să îi studiez opera, m-am simțit tot mai atrasă de lucrările lui Damian. Are o rigoare, o sobrietate, un soi de căutare, de curiozitate nestăvilită, un spirit de constructor, o viziune de arhitect cu care am rezonat foarte bine. Astăzi am în colecție peste 30 de lucrări de Horia Damian, inclusiv lucrări de grafică, desene, uleiuri, sculpturi și chiar o lucrare din perioada românească (“Ograda”, 1941). Urmărindu-i parcursul chiar și în colecția mea, pe parcursul a câtorva decenii de creație, descoperi o evoluție artistică uluitoare. Îmi doresc ca în primul rând, noi ca români, să îl cunoaștem din ce în ce mai bine pe Horia Damian: câștigul este al nostru. În prezent, o altă expoziție a colecției mele cu un număr considerabil de lucrări de Horia Damian se desfășoară la Miercurea Ciuc la Uj Kriterion, una din cele mai fascinante galerii de artă din România.

Activitatea colecționarilor modelează în mod direct peisajul artistic național (și nu numai). Care sunt principiile care te ghidează în acest sens?

M.F.: Cred că arta contemporană este o oglindă a timpului nostru și e firesc să fie racordată la ce observă artiștii cu precădere în societate. Ca iubitor de artă, sigur că apreciezi și promovezi diversitatea artei, dar în același timp e necesar să fii atent și la componenta investițională. Aleg artiști creativi, dar care să fie și interesați și de parcursul lor în artă.

În final, poți descrie întreaga colecție în 3 cuvinte?

M.F.: Energie. Creație. Pasiune.

Citeste Descrierea Completa ...